Ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
x

Idea akcji

Idea akcj ijest bardzo prosta. Jeżeli denerwują Was śmieci w lesie, parku, nad rzeką, to prostu idąc na spacer zbierzcie chiciąż jedną reklamówkę śmieci i dopiszcie ja na stronie www.smieciobranie.pl 

Samej akcji zbierania śmieci towarzyszy oczywiście mnóstwo akcj iedukacyjnych, przygotowaliśmy scenariusze działań dla szkół, pomysły akcji. W rok 2021 już przyłączyło się do akcji ponad 70 tysięcy uczestników ze szkół. 

 

Wojciech Owczarz, prezes Fundacji Ekologicznej ARKA, pomysłodawca akcji ŚMIECIOBRANIE: 

Ackja ŚMIECIOBRANIE to jedno z pierwszych działań, które rozpoczęliśmy w roku 2005. Przez kilka lat po prostu zbieraliśmy śmieci z terenów przyrodniczych. W sród Partnerów akcji były Lasy Państwowe, Liga Ochrony Przyrody czy ZHP.  W roku 2015 podjąłem wyzwanie, iż " w różnych częściach Polski pozbieram co najmniej 365 reklamówek śmieci". Udało sie a akcja stała się działaniem ogólnopolskim i zyskała w roku 2016 tytul najlepszej akcj iekologicznej. 

W akcji Śmieciobranie zachęcamy do zebrania podczas spaceru chociaż jednej reklamówki śmieci i dopisanie jej na stronie www.smieciobranie.pl 

W tym roku łączymy akcję z innym naszym działaniem - bransoletka ekologiczna ZIELONA RĘKA, w którym zachęcamy do nabycia naszych ekologicznych bransoletek - a kazda bransoletka to 1 worek/ reklamówka zebranych śmieci czy 1 posadzone drzewo. 

Akcja to nie tylko konkretny efekt ekologiczny – zebranie śmieci z miejsc przyrodniczych, w których najbardziej denerwują. Bo czy ktoś lubi spędzać wakacje  na śmietniku lub spacerować po zaśmieconym lesie?

Śmieci w lesie ranią i zabijają zwierzęta

Śmieci wyrzucane w lasach, parkach, nad rzekami, to nie tylko problem estetyczny. Na naszej bezmyślności cierpią także zwierzęta, głównie bezkręgowce, które wchodzą do butelek czy puszek po napojach i później nie mogą się z nich wydostać. Sarny ranią sobie nogi na rozbitych śmieciach szklanych, dziki jedzą różnorodne opakowania po jedzeniu. Różnorodne odpady budowlane czy z zakładów naprawy samochodów, doprowadzają do poważnego skażenia środowiska.

Coraz więcej badań naukowych wskazuje na to, że pobyt w lesie działa na nas leczniczo. Ale jak działa na nas taki las zaśmiecony, zanieczyszczony odpadami?

Statystycznie dalej wytwarzamy mało śmieci, gdzie jest reszta?

Według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 roku w Polsce na mieszkańca przypadały 332 kg odpadów komunalnych. Ale w rzetelność tych danych nie wierzą eksperci. W Europie pod tym względem przodują Duńczycy, którzy produkują aż 781 kg odpadów na mieszkańca.

GUS podaje także, że w 2019 r. w Polsce zlikwidowano 11 tys. 371 dzikich wysypisk, z których łącznie zebrano ok. 26 tys. ton odpadów komunalnych.

 Przy okazji można namówić do podobnych działań innych przesyłając im informacje o akcji.

Będziemy także relacjonowac i informować o recyklingu, segregacji odpadów opakowaniowych oraz ekologicznych postawach na miarę każdego KONSUMENTA, którym jest każdy z nas.  Wierzymy, że znajdą się PRZYJACIELE Z BLISKA I Z DALEKA, którzy też zaangażują się w to symboliczne zbieranie śmieci i w edukację. Po co, skoro wiadomo, że nie posprzątamy wszystkich odpadów? Po to, żeby mówić więcej i szerzej o tym, jak wiele jest sposobów, aby w każdym domu, szkole, przedszkolu, biurze, bibliotece i wielu, wielu innych miejscach powstawało mniej śmieci niż dotychczas.

5 R – to ekologiczne podejście do twoich śmieci

1R - REFUSE – ODMAWIAJ

 •  Nie kupujmy, nie przyjmujmy rzeczy których tak naprawdę nie potrzebujemy (np. pod wpływem reklam).

•  Korzystajmy jak najdłużej z rzeczy które już masz.

2R -REDUCE – OGRANICZAJ

•  Róbmy zakupy świadomie.

 •  Unikajmy zakupu towarów nadmiernie i niepotrzebnie opakowanych wybierajmy opakowania zwrotne i biodegradowalne.

•  Odmawiajmy w sklepach przyjmowania jednorazowych toreb i reklamówek. Zawsze zabierajmy własną trwałą torbę np. płócienną lub wiklinowy koszyk.

3R- REUSE – UŻYWAJ PONOWNIE

 •  To zasada przypominająca o możliwości powtórnego wykorzystania produktów powszechnie uznanych za jednorazowe.

•  Oddawajmy niepotrzebne nam rzeczy do użytku innym, organizujmy wyminę ubrań, książek, czasopism, filmów czy zabawek.

•  Używajmy ponownie zapisanych lub zadrukowanych kartek z jednej strony.

•  Wykorzystujmy słoiki po dżemach czy sosach na domowe przetwory.

•  Wykorzystujmy plastikowe pojemniki (np. po lodach, jogurtach) do przechowywania różnych produktów.

 •  Kupujmy napoje w butelkach zwrotnych i odnośmy je do sklepu.

4R- RECYCLE – PRZETWARZAJ i ODZYSKUJ

•  Jeśli nie udało nam się uniknąć wytworzenia odpadów, nie znaleźliśmy również sposobu na ponowne ich użycie segregujemy je i wyrzucamy do odpowiednich pojemników, aby trafiły do recyklingu. Opakowania należy opróżniać dokładnie z zawartości, butelki odkręcić, zgnieść, nie tłuczemy szkła.

5R - ROT – KOMPOSTUJ •  Załóżmy przydomowy kompostownik.

Podczas akcji promujemy podejście Zero Waste (dosł. tłumacz.„zero odpadów”,„zero marnowania”):

1. Styl życia, zgodnie z którym człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska To cel etyczny, ekonomiczny i wizjonerski, który pomaga ludziom naśladować zrównoważone naturalne cykle, w których wszystkie odrzucane materiały mają stać się zasobami

2. Podejście polegające na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym używa się zasobów, zamiast tworzyć odpady Zero Waste to ochrona wszystkich zasobów poprzez odpowiedzialną produkcję, konsumpcję, ponowne wykorzystanie i odzyskiwanie wszystkich produktów, opakowań i materiałów, bez ich spalania, oraz bez zrzutów do ziemi, wody lub powietrza, które zagrażają środowisku lub zdrowiu ludzkiemu. Wikipedia

 

 

 

Tytułowa reklamówka jest jedną z najgorszych plag ekologicznych. Rocznie na świecie produkuje się i wprowadza w obieg prawie 1 bilion plastikowych jednorazówek i reklamówek. Po wykorzystaniu powstaje z nich ok. 18 milionów ton odpadów. A jak długo używamy jedną reklamówkę? Średnio tylko 25 minut! Potem wyrzucamy.

Także znamienne jest to, iż nasza jednorazówka - reklamówka  swoją nazwę zawdzięcza reklamie. Czyż w naszych wyborach konsumenckich właśnie reklama, promocja, marketing nie skłaniają nas do postaw i wyborów budujących coraz większą górę, śmieci.

O tym wszystkim chcemy rozmawiać z Wami zbierając śmieci … przez cały rok. 

Partnerami akcji są: Grupa Kęty S.A., Aluprof S.A., Alupol Packaging S.A., Miasto Bielsko-Biała, Miasto Katowice.

Akcja dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach.

 

***